Domowy biały ser z kozieradką i czarnuszką

 Pyszny domowy biały ser to wspomnienie każdego, kto wychował się na wsi i wiele razy podglądał, jak był przygotowywany przez mamę lub babcię. Samodzielne przygotowanie sera białego nie jest ani trudne, ani też czasochłonne, a smak o niebo lepszy od twarogu, który możecie kupić w sklepie.

Dodatkowym plusem samodzielnego przygotowywania sera jest to, że możecie dodać do niego te przyprawy, które najbardziej lubicie i stworzyć swój własny pomysł na domowy biały ser. Kilka razy jadłam ser z czarnuszką, czasem z kozieradką ale nigdy nie trafiłam na połączenie obu smaków. Dlatego dziś moja własna wersja białego sera, która wg mnie jest przepyszna a do tego bardzo zdrowa.

Jeśli jeszcze nie mieliście okazji odkryć cudownych właściwości kozieradki i czarnuszki to zapraszam na strony : czarnuszka kozieradka.

Przepis na biały ser z kozieradką i czarnuszką. 


Składniki: 

  • 3 l tłustego mleka (najlepiej domowego lub z mlekomatu), 
  • 1 łyżka czarnuszki,
  • 1 łyżeczka kozieradki.

Wykonanie: 

Mleko wlałam do garnka i odstawiłam w ciepłe miejsce aby się zsiadło. Następnego dnia zsiadłe mleko wstawiłam na mały gaz i podgrzałam przez ok 5 min. Ważne jest aby mleka nie mieszać podczas pierwszego podgrzewania. Po mniej więcej 30 min. ponownie wstawiłam na mały gaz mleko i ponownie podgrzewałam przez ok. 5 min. Tym razem bardzo delikatnie zamieszałam mleko. Ważne jest aby nie mieszać zbyt często mleka bo wytrąci się dużo serwatki i wyjdzie mało sera.

Ponownie zdjęłam garnek z ognia i odstawiłam do ostygnięcia.

Trzeci raz wstawiłam garnek na ogień i ponownie na małym ogniu podgrzałam, delikatnie mieszając wytrącający się ser. Ważne jest aby mleka nie przegrzać, ponieważ pojawią się wtedy drobinki suchego twardego sera.

Przygotowany ser wylałam na gazę, posypałam czarnuszką i kozieradką, delikatnie odciskając serwatkę. Następnie położyłam gazę z serem na desce i przycisnęłam ciężkim przedmiotem, aby odcisnąć resztkę serwatki przez ok 1 godzinę.

Struktura białego sera
Struktura białego sera

Ser z czarnuszką i kozieradką
Ser z czarnuszką i kozieradką

Tak przygotowany ser najlepiej przechowywać w lodówce zakładając, że nie zje się go od razu w całości. Idealnie sprawdza się jako dodatek śniadaniowy ze świeżymi pomidorami i domowymi plackami, na które przepis już wkrótce.


Propozycja podania domowego sera
Propozycja podania domowego sera


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Zobacz również

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...